DES DEL JARDÍ - VICENÇ PAGÈS JORDÀ - Cronoendoscòpies - 02/01/15 02:00 -
El sueño de la visión produce cronoendoscopias (Laertes) explica com l'acceleració i alentiment del temps –unit a la utilització dels drones, els controls remots, els trucs estroboscòpics i la manipulació digital– permeten accedir a imatges impossibles.
El capítol vuitè, per exemple, se centra en l'impacte, que ja ens hem acostumat a veure en càmera lenta, tant en els tirotejos de Sam Peckinpah com en l'esfondrament de les Torres Bessones. Una breu història de l'impacte cinematogràfic hauria d'incorporar fites com el cowboy cavalcant una bomba atòmica a Dr. Strangelove (Kubrick, 1964), el punt de vista de la fletxa a Robin Hood (Kevin Reynolds, 1991), el bullet time de Matrix (germans Wachowski, 1999), el pla subjectiu de la bomba caient a Pearl Harbor (Michael Bay, 2001) i el pla seqüència inicial de Lord of War (Andrew Niccol, 2005), que resumeix la vida d'una bala des de la fàbrica de municions fins que s'encasta al front d'un personatge irrellevant en el teatre de la guerra.
La literatura, que inicialment va servir d'inspiració a les pel·lícules, ha acabat anant al rebuf de la tecnología cinematogràfica. Vicente Luis Mora, a El lectoespectador (Seix Barral, 2012) ja advertia de la tendència de la novel·la contemporània (Douglas Copeland, Ian McEwan. Fernández Mallo) a utilitzar focalitzacions i metàfores basades en l'avió, el satèl·lit o l'artefacte teledirigit.
No hay comentarios:
Publicar un comentario