martes, 2 de noviembre de 2010

Laertes recomana la conferència d’Alain Bergala al CCCB: “El cinema com a creació: una manera de veure i fer cinema”

El 8 de novembre a les 18h a l’Auditori del CCCB.
Entrada lliure. Conferència de 2h amb traducció simultània en català.

Ja fa més de 30 anys Alain Bergala va introduir en la crítica cinematogràfica una mirada encara avui innovadora: aproximar-se al cinema des del procés de creació, situant-se en el lloc del cineasta. Anys després, va traslladar aquesta aproximació a l’àmbit de la pedagogia del cinema en tots els nivells educatius, des de l’educació infantil fins a la universitat, i va esdevenir un dels pensadors de referència a nivell internacional pel que fa a la introducció del cinema en l’àmbit educatiu.

Què vol dir entendre el cinema com a art i com a creació? Per què és urgent i necessari que el cinema entri a les escoles i instituts? Com es formen espectadors crítics, creatius, capaços de valorar i gaudir dels films de tots els temps? Per què l’experiència de la creació cinematogràfica pot ser fonamental pels nens i joves?

Alain Bergala exposarà la seva metodologia d’anàlisi dels films i reflexionarà sobre els possibles modes de transmissió del cinema a l’escola i l’institut. La seva conferència també posarà de manifest perquè justament en aquest inici de segle és tan important establir vincles entre l’educació i el món del cinema i de la creació artística en general.

Laertes editorial ha publicat un llibre de Bergala que aprofundeix en totes aquestes qüestions:



Este es un libro de intervención, un libro que toma partido: por el cine y por la educación, sostenido por una experiencia de más de veinte años. Y también un libro que no renuncia a ofrecer propuestas concretas para una iniciación a la pedagogía del cine. La hipótesis del cine afirma que "no hay que olvidar que el cine es primero arte, que es también una cultura cada vez más amenazada por la amnesia, y que es finalmente un lenguaje y, como tal, necesita de un aprendizaje". Pero, ¿qué tipo de aprendizaje? El arte tiene un lugar de excepción en la enseñanza, porque el arte no se enseña, pero sí que se encuentra, sí que se experimenta. ¿Cómo favorecer en las escuelas el encuentro con el cine, la experiencia del cine? Una de las cuestiones principales que Alain Bergala enfrenta en este libro es cómo introducir el cine como arte en el marco escolar, sabiendo al mismo tiempo que el arte es, y debe seguir siendo, un fermento de cambio profundo de las instituciones. ¿Cómo escoger las películas que se van a mostrar a los alumnos? ¿Cómo exponer a los niños al encuentro con el cine? ¿Qué aporta el DVD? ¿Se debe hablar de cine y de televisión en las escuelas? La pedagogía del cine, ¿pasa necesariamente por situar a los alumnos en la posición de realizadores? ¿Cómo sería un análisis de las películas orientado a iniciar en la creación?


Alain Bergala es cineasta (ha dirigido ficciones y documentales) y profesor de cine en la Universidad de París III. Es autor de varios libros sobre cine. Ha sido redactor jefe y editor en los Cahiers de Cinéma. También ha sido consejero sobre asuntos de cine de Jack Lang (a partir del año 2000) para la elaboración de un plan orientado a la introducción de las artes en las enseñanzas fundamentales.

No hay comentarios: